DİJİTAL PLATFORMLARI EN VERİMLİ KULLANABİLEN MARKALAR ÖNE ÇIKACAK

23.09.2020

UFRAD Genel Başkanı Doç. Dr. Mustafa Aydın, hem markaları hem de girişimcileri 25-28 Kasım 2020 tarihlerinde düzenlenecek ‘Bayim Olur Musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı’na davet etti. Fuarın bu yılda büyük fırsatlar barındırdığını belirten Aydın, “Fuar, hem Türkiye pazarını hem de franchise vermek isteyen markaları etkin bir şekilde uluslararası girişimcilere tanıtma fırsatı sunmaktadır.” dedi.

Franchising sistemi, en çok kullanılan girişimcilik uygulamalarından biri. Franchising yoluyla büyümenin markalara sağladığı avantajlardan bahseder misiniz?

Franchising sistemi, yatırımcıya, marka sahibinin yıllarca kurumsallaşmak için çalıştığı bilgi birikimini kullanarak bulunduğu bölgede fırsat eşitliği yaratma olanağı tanıyor. Franchising sistemi ile büyüyen markalarımız artık sadece hizmet ihracatında önemli bir oyuncu değil ülke ekonomisinin kalkınması ve ülkemizin yurtdışında tanınması içinde önemli bir araç haline gelmiştir. UFRAD olarak sektörün sorun ve çözüm önerilerini ilgili bakanlıklarla paylaşarak kazandırdığımız ivme ile sektördeki markalara sadece yurtiçinde değil global düzeyde de “markalaşma” fırsatı sağlıyoruz.

Sistemin franchise yatırımcılarına ne tür faydaları var?

Franchise sistemi ile büyümek isteyen yatırımcılar gerekli sermaye tutarının düşüklüğü, girişimcinin motivasyonu, sistemin standart olması, kabul görmüş bir marka ile daha hızlı kazanç ve kontrol mekanizması gibi faydalardan yararlanmaktadırlar.

Rakamlarla ifade edecek olursak franchising sektörünün Türkiye’de ulaştığı nokta nedir?

2020 yılında 45 milyar USD’ye ulaşan franchise sektörünün pazar büyüklüğünün 2021 yılında 50 milyar USD’ye ulaşması bekleniyor.  Krizleri fırsata çevirebilen tek sistem olan franchise sisteminin ürettiği istihdam sayısı 250 bin kişinin üzerinde. 2020 yılında 15 binden fazla girişimci bu sisteme dahil olmuştur. Türkiye’deki zincir işletmelerin sayısı 3 bin 500’e, zincir işletmelere bağlı şube sayısı ise 65 bine ulaşmıştır.

Peki, Türkiye’de her geçen gün daha da yaygınlaşan franchising sistemi, koronavirüsten nasıl etkilendi?

En çok etkilenen sektörlerin başında geliyoruz. Özellikle gıda sektörü devlet eliyle kapatıldığı için ve AVM’lerde yer aldığı için kiralar konusunda çok ciddi sıkıntılar yaşadı. Ticaret bakanlığımız, TİM, DEİK gibi kurumlar ve BMD gibi sektörel dernekler ile işbirliği içinde birçok sorunumuzu ilgili mercilere aktardık, çözüm önerileri sunduk. Birçoğuna olumlu dönüşler ve uygulama kolaylıkları sağlanmasına UFRAD olarak vesile olduğumuz için çok mutluyuz. Bu dönemde hem kamu, hem sektör paydaşları ve hem de üyelerimiz ile çok yakın temasta olarak, hazırladığımız raporlar, webinar’larımız ve istişare toplantılarımız ile markalarımızın sesi olduk.

Pandemi sürecinde hangi girişimler ön plana çıktı? Bu durum iş yapış şekillerini nasıl etkileyecek?

Bence pandemi hepimizin hayatında bir dönüm noktası oldu. Bu salgından sonra gördük ki daha az personel ile kaliteden ödün vermeyen tüm işletmelerin ve yatırımcıların daha çok dikkatini çekeceğini düşünüyorum. Aslında salgın öncesinde sadece en iyi kalite ve hizmetle yatırımcıları yakalayabilen firmalar artık dijitalleşmeyi de başarı hedeflerine eklemek zorunda. Dijital platformların kullanımı artık bir gereklilik. Bu platformları en verimli kullanabilen markalar öne çıkacak.

Rakiplerinin önüne geçmek isteyen markalar, bu dönemde pazarlama stratejilerini nasıl belirlemeli?

Süreç nedeniyle evden çalışma dönemi ile online eğitimler, zoom toplantıları ve webinar’ların ne kadar öne çıktığını hep birlikte gözlemlemiş olduk. Aslında yukarıda ki cevabımda da belirttiğim gibi burada da dijitalleşme önemli. Markalar, dijital pazarlamanın tüm kanallarını kullanmalılar. Bu yönde ciddi yatırım yapan markalar özellikle daha genç ve dinamik girişimcilere de kolaylıkla erişebileceklerdir.

Bu süreçte franchise pazarına girmek isteyen girişimciler hangi kriterlere dikkat etmeli?

Girişimci olmak her ne kadar riskli bulunsa da istihdamı arttırabilecek en kuvvetli güçtür. Franchising, modern pazarlamanın en önemli unsuru olan tüketicilere önem veren, sistematik ve karşılıklı “kazan- kazan” sistemi ile kazanmasını sağlayan bir pazarlama ve girişimcilik sistemidir. Bu süreçte de franchise pazarına girmek isteyen tüm girişimciler 5 anahtar kritere dikkat etmelidir; girişimcilik, imtiyaz, lisans, işletme, yatırım.

Salgının ardından franchise pazarlamasını nasıl bir gelecek bekliyor?

Aslında koronavirüs insanların franchising sistemi ile girişimcilik seçeneğini daha fazla değerlendirmesine imkan sağlamalıdır. Yeni dönemde gerekli sermaye tutarının düşüklüğü ve birçok bankanın sağladığı kredi imkanları ile franchising pazarlamasının gerilemesinden ziyade ilerleyeceğini düşünüyorum.

Sektörü geliştirmek ve büyütmek için bundan sonra hangi adımlar atılmalı?

Günümüzde müşteriler, haklı olarak zamanı etkin kullanmak istemektedirler. Dolayısıyla en kısa zamanda kaliteli mal ve hizmet satın almayı arzu etmektedirler. Bu da kalitesini ve markasını kabul ettirmiş ürünlerin satıldığı mağazalardan alışverişle mümkün olmaktadır. Bu aşamada franchising ‘in ve dijitalleşmenin önemi bir kez daha ortaya çıkmaktadır.

UFRAD olarak sektörü geliştirmek ve büyütmek için bundan sonra hangi adımları atmayı planlıyorsunuz?

Daha fazla markamızın yurtdışına açılmasını, Turquality ve marka yönetimi programlarına katılmasını istiyor ve destekliyoruz. Ayrıca ülkemizde franchise sistemlerinin en doğru ve sağlıklı şekilde yürütülmesi için de UFRAD Akademi eğitimlerimiz, sertifika programlarımız devam ediyor. Aylık yuvarlak masa toplantılarımız, çalıştaylarımız, kurucu kuruluş üyesi olduğumuz DEİK, dönem başkanı olduğumuz Dünya Franchise Konseyi ve Asya Pasifik Franchise Konefedrasyonu ve yakın ilişki içerisinde bulunduğumuz TİM, TOBB, TÜSİAD, MÜSİAD gibi dernekler ve ekonomik platformlarda da derneğimiz ve üye markalarımızı temsil etmeye devam edeceğiz.

Ayrıca “Bayim Olur Musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı” her yıl Türk ve dünya markalarını yurtiçi ve yurtdışı girişimcilerle bir araya getirmesi açısından önemli bir platformdur. Fuar, hem Türkiye pazarını hem de franchise vermek isteyen markaları etkin bir şekilde uluslararası girişimcilere tanıtma fırsatı sunmaktadır. Bu noktada franchise vermek isteyen markalar, bu tür etkinliklerle çok sayıda yerli yabancı girişimcileri bir arada değerlendirerek, marka değerlerine ve büyüme stratejisine uygun hareket edebilecek girişimciler arasından seçim yapabilmektedir.

Girişimciler açısından da yatırım yapılması düşünülen alanlarla ilgili fizibilite yapılması, dünyadaki iş trendlerinin görülmesi, yeni iş alanlarının keşfedilmesi konusunda büyük fırsatlar sunmaktadır. Franchise vermek isteyenle girişimcinin ikili görüşmeler yapması, birbirlerini tanımaları, iş birliği potansiyellerini görmeleri, iş ortaklığının temellerini ortaya atmaları açısından faydaları bulunmaktadır. 25-28 Kasım 2020 tarihlerinde her yıl olduğu gibi dünyanın en büyük Franchise fuarlarından olan fuarımızda ülkemizin ve dünyanın lider markalarını yatırımcılarla buluşturacağız. 29 yıldır desteklediği franchising fuarları ile sektörün nabzını tutan ve dünyanın dört bir yanından marka ve yatırımcıları bir araya getiren UFRAD Franchising Derneği, her yıl olduğu gibi bu yılda 25-28 Kasım 2020 tarihlerinde 18. kez Medya Fors organizasyonu ve UFRAD işbirliği ile fuarımızın kapılarını ziyaretçilerine açmaya hazırdır.